Rok 2017/2018


W grudniu 2017 roku rozstrzygnięto konkursy przeprowadzone w ramach projektu
 z języka angielskiego ”Students from Cieszyn and the Philosopher's Stone”. W kategorii klas I-III I miejsca zdobyły:

I miejsce Laura Antoniak

I miejsce Marta Wirth

I miejsce Natalia Wirth

W kategorii klas IV-VII nagrody otrzymali:

I miejsce: Bartosz Gąsiorek

II miejsce: Hanna Gonera

III miejsce: Natalia Michalewska

Serdecznie gratulujemy i zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach.

Z życzeniami u seniorów

Okres Bożego Narodzenia to niezwykły czas, który spędzamy z rodziną i bliskimi. Dzielimy się opłatkiem, składamy sobie życzenia i śpiewamy kolędy. W tym wyjątkowym czasie nasi uczniowie odwiedzili seniorów i osoby samotne życząc im, w imieniu swoim, grona pedagogicznego i pracowników szkoły, radosnych, pełnych dobroci, życzliwości i spokoju Świąt Bożego Narodzenia.

Jak co roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w konkursie "Noszę odblaski- dostaję oklaski". Głównym jego celem było uświadamianie dzieciom konieczności noszenia elementów odblaskowych w celu zwiększenia swojego bezpieczeństwa na drodze. Uczestnicy konkursu wykonywali własnoręczne breloczki lub znaczki odblaskowe. Prace były bardzo pomysłowe, ciekawe i estetycznie wykonane. Można je podziwiać na gazetce szkolnej. Zwycięzcy oraz uczestnicy konkursu zostali nagrodzeni drobnymi upominkami, dyplomami oraz elementami odblaskowymi. Konkurs przygotowały Pani Aldona Maryniak i Pani Marzena Siedlecka.

Wyniki konkursu:

I miejsce- Wojciech Grobelny z klasy III

II miejsce- Dawid Kusza z klasy IV

III miejsce- Wiktoria Reksa z klasy IV

 

  21 grudnia został rozstrzygnięty konkurs historyczno- plastyczny dla klasy III pod hasłem „Historia mojej rodziny- drzewo genealogiczne”. Celem konkursu była integracja rodziny, promowanie wspólnego spędzania czasu wolnego, zainteresowanie historią własnej rodziny, propagowanie wartości rodziny, rozwijanie zainteresowań plastycznych. W konkursie wzięli udział wszyscy uczniowie klasy III. Wszystkie „drzewa” były bardzo starannie wykonane, przejrzyste  i niezwykle ciekawe.
   W skład komisji konkursowej weszli: Pani Barbara Nowak, Pani Małgorzata Bystrzyńska i Pani Aldona Maryniak. Przy wyborze zwycięskich drzew brano pod uwagę prawidłowe rozmieszczenie przodków na schemacie, oryginalność, a przede wszystkim wysiłek włożony w wykonanie pracy.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu, a także ich rodzicom, dziadkom bez pomocy których nie powstałyby tak ciekawe prace.

Oto lista laureatów:


I miejsce- Maciej Stoppok
II miejsce- Natalia Wirth
III miejsce- Zuzanna Kisińska i Patryk Pyrka

Podróż na Zanzibar

 

  Tym razem było zaskoczenie. Nikt z uczniów i nauczycieli nie wiedział, z jakiego miejsca na Ziemi będzie odbywać się kolejna telekonferencja z panem profesorem Dariuszem Gwiazdowiczem. Wszystko się wyjaśniło o godzinie 10.00 15 grudnia 2017 roku, czyli
w chwili połączenia przez skype.

  Tego dnia temperatura powietrza w naszym kraju wynosiła niewiele powyżej 0oC, ale atmosfera w szkole była gorąca z powodu wirtualnej podróży po Afryce (Tanzania, Kenia, Uganda), w którą zabrał nas Przyjaciel Szkoły. Na początku profesor Dariusz J. Gwiazdowicz opowiedział o klimacie Afryki, trasie podróży, jaką przebył (Warszawa – Amsterdam – Uganda). Pan profesor zwrócił szczególną uwagę na to, że do takiej podróży należy się odpowiednio przygotować, ale również w czasie jej trwania zachować nadzwyczajną ostrożność, zwłaszcza wobec komarów, które przenoszą malarię.

  Kiedy nasz rozmówca przyleciał do Ugandy, odwiedził kilka parków narodowych, aby obserwować małpy, goryle, szympanse. Pojechał nad Jezioro Wiktorii, a następnie do jednego z najwspanialszych parków narodowych w Tanzanii. Obserwacja zwierząt w grudniu jest ułatwiona, ponieważ gromadzą się one w stada i przygotowują się do wędrówek. Są to m.in. antylopy, zebry, hipopotamy. Bardzo dużo wiadomości dotyczyło warunków życia ludzi. Z jednej strony w Afryce jest wspaniała przyroda, różnorodność roślin i zwierząt, ale z drugiej strony występuje ogromne ubóstwo, bieda, choroby i wysoka umieralność, szczególnie dzieci. Nie ma centrów handlowych, sprzedaż odbywa się na straganach i w szopach. Biedę widać również w uprawach rolnych., gdyż nie ma maszyn rolniczych, koni, a ziemię uprawia się ręcznie motykami.

  Kolejnym etapem telekonferencji były pytania, które spontanicznie zadawali nasi uczniowie. Dzieci pytały o bardzo wiele ciekawych kwestii dotyczących życia w Afryce, zwierząt, roślinności, edukacji, tubylców, dzieci, waluty, sportu, religii i wielu innych. Odpowiedzi profesora były bardzo obszerne i wyczerpujące. Uczniowie dowiedzieli się, że chatki na wsiach są bardzo prymitywne i nieodporne na wichury. Warunki mieszkaniowe są złe – brak łazienki, toalety, chaty zrobione z trzciny. Występuje bogactwo gatunków ptaków egzotycznych zarówno w lasach, jak i na sawannie. Dzieci do szkoły chodzą bardzo rzadko, bo pracują. Nie mają zabawek i bawią się w dużych grupach, np. w chowanego. Wspólnie spędzają wesoło czas na zabawie. Masajowie ubrani w tradycyjne stroje wieczorami grają w piłkę nożną. Najpopularniejszy zawód to rybak, rolnik i pasterz. Ludzie ubierają się tradycyjnie, ale popularne są też stroje europejskie. Językiem urzędowym jest język suahili i język angielski. W każdej wiosce znajduje się meczet, natomiast kościoły katolickie są małe i skromne. Nie ma sklepów z elektroniką, ponieważ ludzie nie mają pieniędzy. Tylko nieliczni posiadają telefony komórkowe i karty kredytowe.

  Nie zabrakło również pytań o pracę profesora. Uczniowie dowiedzieli się m. in., iż w Afryce są dwie pory roku (sucha i deszczowa), że nie należy dotykać zwierząt, bo przenoszą choroby. Do ulubionych zwierząt profesora należą: guźce, lwy, słonie, bawoły. Ciekawostką był fakt, że między namiotami chodzą antylopy. Dzieci interesowały się też gatunkami zagrożonymi, w tym nosorożcem białym.

  Dziękujemy Panu Michałowi Duszyńskiemu oraz Sławomirowi Dolacie za bezinteresowną pomoc w zorganizowaniu telekonferencji i czuwanie nad sprawnym jej przebiegiem.

  Dziękujemy prof. dr hab. Dariuszowi J. Gwiazdowiczowi za troskę o edukację uczniów Szkoły Podstawowej w Cieszynie, za aktywną współpracę w realizowaniu dobrej praktyki, jaką jest niewątpliwie uczenie się poprzez podróże po kuli ziemskiej, docieranie do miejsc odległych, a jednak bliskich.

 

 

Projekty

 80- w roku szkolnym 2016/2017 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną „Książka oknem na świat”

 

 

Prowadzimy jawny rejestr zbiorów danych osobowych

 

 

8 -W roku szkolnym 2015/2016 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną ,,Listy budują więzi"

 

 

530- W roku szkolnym 2014/2015

i 2015/2016 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną  „Kultura słowa tarczą bezpieczeństwa”