Rok 2018/2019

 

Ślubowanie i Dzień Nauczyciela

 

    Dnia 16 października 2018 r. o godz. 11.00 obchodziliśmy w naszej szkole pasowanie uczniów klasy I i Dzień Nauczyciela. W uroczystości brali udział dyrektor pani Barbara Nowak, Wójt Gminy Sośnie pan Stanisław Budzik, Dyrektor CUW pani Arleta Zadka, pracownicy Urzędu Gminy, Przewodniczący Rady Rodziców pan Krystian Pyrka, radni Cieszyna, przedstawiciel firmy wykonującej termomodernizację szkoły, rodzice i uczniowie.
Samorząd Uczniowski przygotował autorski program artystyczny bogaty w scenki z życie szkoły, piosenki i wiersze. Po ślubowaniu na ucznia i czytelnika dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy i prezenty od pana Wójta i Księdza Proboszcza. Należy również podkreślić, iż tego dnia obchodziliśmy 40 rocznicę wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża. Z tej okazji wszyscy zaśpiewaliśmy „Barkę”, ulubioną pieśń Jana Pawła II.

    Podczas akademii odbyło się podsumowanie remontu naszej szkoły. Pani Dyrektor Barbara Nowak podziękowała Władzom naszej Gminy za projekt i firmie pana Wiesława Lendy za przeprowadzenie termomodernizacji.
Na ręce Wójta Gminy Sośnie, Dyrektora CUW i przedstawiciela firmy wykonującej termomodernizację pani Jolanty Lenda, Dyrektor szkoły wręczyła upominek- zdjęcie naszego wyremontowanego budynku.
Uroczystość zakończyła się wspólnym poczęstunkiem gości, rodziców, dzieci i nauczycieli.

 

Co słychać na Krecie?

 

    To już szósty kontynent. Dnia 11 października 2018 roku razem z prof. dr hab. Dariuszem Gwiazdowiczem uczniowie Szkoły Podstawowej w Cieszynie odwiedzili Grecję, a konkretnie wyspę Kretę.

    Tym razem profesor opowiadał o badaniach endemicznych drzew Zelkova, które rosną tylko na Krecie. Są zagrożone wyginięciem z racji braku odpowiedniej ochrony przez mieszkańców. Ludzie zamieszkujący wyspę hodują głównie kozy i owce. Kiedyś było ich kilka tysięcy, obecnie jest kilkaset tysięcy. Niestety drzewa okazały się przysmakiem kóz wypasanych tam, gdzie tylko nadarza się możliwość. Kozy chodzą wszędzie. Zgryzają drzewka i pozostają po nich zaledwie małe krzewy. Drzewa mają od pięciuset do siedmiuset lat. Zadaniem naukowców jest znalezienie odpowiednich rozwiązań, by bardziej chronić drzewa, ponieważ Grecy nie przestrzegają tych przepisów. Wydzielono już trzydzieści trzy miejsca z drzewami o powierzchni około dziesięciu metrów. Ogrodzono je metalowymi płotami, a naukowcy oglądają te stanowiska i zbierają liście. Niestety Grecy nawet tam wpuszczają kozy. Drzew nie można przesadzać, sadzi się nowe, ale to nie jest rozwiązanie.

    Uczniowie tradycyjnie zadawali mnóstwo pytań, a dotyczyły one między innymi zabytków, krajobrazu, roślin, zwierząt, jedzenia, zwyczajów, szkoły, ciekawostek.

    Pan profesor opowiadał o fascynujących go małych kościołach w górach, które wyglądają jakby były przyklejone do skał, z dala od świata. Piękne są również ruiny greckie. Tam właśnie narodziła się kultura grecka. Króluje tu kuchnia śródziemnomorska, w której niezastąpionym dodatkiem jest oliwa. Śniadania trwają około godziny, a w ciągu dnia są częste przerwy na posiłki. Ludzie żyją tu bardzo spokojnie, nie spieszą się. Różnica czasu wynosi jedną godzinę do przodu. Język grecki wydaje się bardzo melodyjny, a grecki alfabet jest używany na przykład na matematyce. Walutą jest euro.

    Klimat śródziemnomorski charakteryzuje się wysoką temperaturą powietrza, wilgotnością, czasami występują przymrozki, ale tylko w górach.. Szczyty gór są schowane w chmurach. Tylko tam jest zimno i wieje wiatr. Wiele roślin jest zielonych przez cały rok. Rozciągają się tu plantacje drzew oliwnych, bananowców, mango, innych drzew, które nie zrzucają liści. Nie ma tam typowych lasów, lecz piaszczyste, kamieniste góry porośnięte roślinami. W morzu nie występują rafy koralowe, ale woda jest ciepła.

    W Grecji żyje osiem gatunków jeleni, a bezpowrotnie wyginęły słonie, hipopotamy, których szczątki nadal można odnaleźć. Występuje piękny orzeł, który ma skrzydła o rozpiętości trzech metrów i żywi się padliną. W Grecji nie utylizuje się zwierząt, tylko wrzuca się je do dziur w ziemi, więc nie brakuje pożywienia. Ptaki występują głównie nad morzem. Jest bardzo dużo owadów. W wioskach można spotkać liczne psy i koty.

    Szkoła grecka różni się od polskiej tym, że uczniowie mają długie przerwy ze względu na bardzo wysokie temperatury. Ludzie ubierają się tak samo, jak u nas. Wdowy zakładają czarne suknie i chusty, ale dotyczy to raczej starszego pokolenia. Starsi mężczyźni noszą długie brody.

    Na końcu telekonferencji uczniowie podziękowali za kolejne spotkanie, a pan profesor zapewnił o kolejnym spotkaniu, prawdopodobnie w Australii.

 

Lot do Ameryki Północnej

 

    To już piąte spotkanie z Panem prof. Dariuszem Gwiazdowiczem, podczas którego uczniowie korzystali z nowoczesnych technologii informatycznych – połączenia skype. Na amerykańskim kontynencie Pan prof. bada malutkie zwierzątka wielkości ok. 1 mm. Pokazał jeden z przygotowanych preparatów, które ogląda pod mikroskopem.

     Opowiadał o ogromnych budynkach uniwersyteckich, w których studiuje około 50 tysięcy studentów oraz o Muzeum Historii Naturalnej, w którym można obejrzeć szkielety dinozaurów.

     Profesor opowiadał o niezwykle wysokich budynkach – „drapaczach chmur”. Mają one ponad 100 pięter, na które wjeżdża się windą w ciągu zaledwie 60 sekund.

     Niestety w Chicago nie ma zwierząt żyjących na wolności i tyle zieleni, co u nas. Widać czasami ptaki, ale najczęściej są one martwe, ponieważ rozbijają się o budynki, które imitują lustra i odbijają światło. Między budynkami jest cień, chociaż ulice są bardzo szerokie.

     Uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawych informacji na temat dwóch największych wodospadów Niagara.

    Zainteresowani byli również różnicami między USA a Polską. Okazało się, że w Ameryce są też potrawy regionalne, np. z bizona, hamburgery cheeseburgery, hot – dogi. Klimat jest podobny do naszego. Amerykanie są bardziej gościnni niż Europejczycy. Najczęściej spotykanym zwierzęciem jest skunks. Występują też jelenie, orły białogłowe. Niektóre gatunki są podobne do naszych, ale można też spotkać zupełnie inne. Pan profesor opowiadał również o roślinności. Wspominał o pięknych sekwojach osiągających dwa metry szerokości i ponad sto metrów wysokości. Zasadnicza różnica pomiędzy USA a Polską to wielkość miast. W Stanach są one gigantyczne i jest w nich mnóstwo drapaczy chmur.

    Na koniec uczniowie podziękowali Panu profesorowi za wszystkie telekonferencje oraz upominki z poszczególnych kontynentów, ponieważ dzięki takim doświadczeniom uczą się najwięcej.

  

Dzień Chłopca

 

    30 września obchodziliśmy ogólnopolski Dzień Chłopca. Z racji tego, że była to niedziela, to dziewczęta z naszej szkoły złożyły życzenia wszystkim chłopcom już w piątek. Wraz z życzeniami otrzymali skromne upominki. Ten piątek był również bardzo głośnym i radosnym dniem, gdyż przerwy były wypełnione muzyką a szkoła ozdobiona kolorowymi kartkami z życzeniami.

 

 

Sukces naszych uczniów

 

    Dnia 11 października 2018 roku nasza szkoła zorganizowała VI edycję Gminnego Konkursu Krajoznawczego „ Gmina Sośnie w Dolinie Baryczy Moją Małą Ojczyzną”. W tym roku szkolnym w Konkursie brali udział tylko uczniowie ze szkół podstawowych z klas VI i VII. W sumie było 10 uczestników po dwóch z każdej szkoły. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie Anna Jaś z klasy VI i Kamil Flajszer z klasy VII.

Konkurs odbywa się zawsze w dwóch etapach. W pierwszym etapie uczestnicy piszą test z wiedzy o Gminie Sośnie i Parku Krajobrazowym Dolina Baryczy. Natomiast do drugiego etapu każda reprezentacja szkoły przygotowała prezentację multimedialną. W tej edycji była to prezentacja o historii swojej szkoły.

Po podsumowaniu okazało się, że po raz kolejny w Konkursie Krajoznawczym I miejsce zajęła uczennica naszej szkoły Anna Jaś. W czasie wręczania nagród byli obecni goście Pan Wójt Stanisław Budzik i radny Pan Zbigniew Kisiński. Z kolei w komisji konkursowej zasiadały Panie Arleta Zadka, Dorota Kurzawska i Lucyna Szymańska.

Jesteśmy dumni z osiągnięć naszych uczniów i życzymy im coraz większych sukcesów.

Projekty

 80- w roku szkolnym 2016/2017 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną „Książka oknem na świat”

 

 

Prowadzimy jawny rejestr zbiorów danych osobowych

 

 

8 -W roku szkolnym 2015/2016 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną ,,Listy budują więzi"

 

 

530- W roku szkolnym 2014/2015

i 2015/2016 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną  „Kultura słowa tarczą bezpieczeństwa”